Η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών
και η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος σας
προσκαλεί στην παρουσίαση της όπερας «Προμηθέας Δεσμώτης» του μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου που
θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 7 Ιουνίου 2012 και ώρα 7:30 μ.μ. στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής, Σταδίου
13, 105 61 Αθήνα.
Συμμετέχουν: Ηλίας
Τηλιακός, βαρύτονος (Προμηθέας) - Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη, σοπράνο (Ιώ) - Ελένη Λιώνα,
μεσόφωνος (Βία - Θεά Αθηνά) - Βασίλης Ασημακόπουλος,
μπάσος (Ωκεανός - Δίας) - Γεννάδιος Μπίκωφ, βιολί -
Ευγένιος Μπένσης, βιολοντσέλο - Μαριλίνα Τζελέπη, πιάνο.
Θα προλογίσει ο Παύλος Ναθαναήλ, πρόεδρος Εταιρείας Ελλήνων
Λογοτεχνών.
Θα χαιρετίσει ο Ιωάννης Κ. Μαζαράκης-Αινιάν, Γενικός
Γραμματέας της Ιστορικής & Εθνολογικής Εταιρείας τής Ελλάδος.
Συντονιστής Προβολής: Δημήτρης Χαλιβελάκης, δημοσιογράφος
ΜΜΕ
«Η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών
ξεκινάει μια προσπάθεια να διευρύνει τις καλλιτεχνικές της δραστηριότητες. Με μεγάλη χαρά καλωσορίζουμε την όπερα Προμηθέας
του μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου βασισμένη στην ομώνυμη Τραγωδία του
Αισχύλου σε μετάφραση Ιωάννη Γρυπάρη. Η συμμετοχή πρωταγωνιστών της Εθνικής
Λυρικής Σκηνής δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην παράσταση. Η παρουσίαση του έργου
στο μέγαρο της Παλαιάς Βουλής τιμά ιδιαίτερα τον δημιουργό και την ΕΕΛ.» Παύλος
Ναθαναήλ, πρόεδρος ΕΕΛ
Λίγα λόγια για το
έργο:
Ο μουσουργός Παναγιώτης Καρούσος χρησιμοποιεί στην μουσική
του την Πυθαγόρειο θεωρία της αρμονίας των σφαιρών. Σύμφωνα με την Πυθαγόρεια
διδασκαλία οι ήχοι των ουράνιων σωμάτων συνθέτουν μία κοσμική μουσική, γιατί οι
αποστάσεις και οι ταχύτητες των πλανητών και των απλανών αστέρων διέπονται από
τους ίδιους αριθμητικούς λόγους που παράγουν και τη συμφωνία των ήχων.
Η ενορχήστρωση του Παναγιώτη Καρούσου είναι βαγκνερικής τεχνικής. Η σύνθεση ακολουθεί, ακουστικά, σε έναν εξπρεσιονιστικό λυρικό τόνο, τα μηνύματα του Αισχύλου για τον ανθρωπιστή τιτάνα Προμηθέα, που οι απόηχοι του μύθου του φτάνουν σε εμάς, επηρεάζοντας (σε μια παραλλαγή του μέσω του ιουδαιοχριστιανισμού), το ένα τέταρτο της σημερινής ανθρωπότητας. Ο Καρούσος χρησιμοποιεί περισσότερο την σύγχρονη, δωδεκαφωνική κλίμακα για τις συνθέσεις του σε σύμπτυξη με άλλες μοντέρνες τεχνικές όπως ο μινιμαλισμός και η διατονική πολυφωνία. Στην όπερα “Προμηθέας” χρησιμοποίησε την παραδοσιακή νεορομαντική αρμονία και αντίστιξη για να εμπεδώσει το ύψιστο λυρικό ύφος του Αισχύλου. Σύμφωνα με τον δημιουργό Παναγιώτη Καρούσο η όπερα βρίσκεται πιο κοντά στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, και το ιερό δράμα που ως λυρικό τραγουδιόνταν «τράγων ωδή», από τις μοντέρνες παρουσιάσεις αρχαίας τραγωδίας.
Η ενορχήστρωση του Παναγιώτη Καρούσου είναι βαγκνερικής τεχνικής. Η σύνθεση ακολουθεί, ακουστικά, σε έναν εξπρεσιονιστικό λυρικό τόνο, τα μηνύματα του Αισχύλου για τον ανθρωπιστή τιτάνα Προμηθέα, που οι απόηχοι του μύθου του φτάνουν σε εμάς, επηρεάζοντας (σε μια παραλλαγή του μέσω του ιουδαιοχριστιανισμού), το ένα τέταρτο της σημερινής ανθρωπότητας. Ο Καρούσος χρησιμοποιεί περισσότερο την σύγχρονη, δωδεκαφωνική κλίμακα για τις συνθέσεις του σε σύμπτυξη με άλλες μοντέρνες τεχνικές όπως ο μινιμαλισμός και η διατονική πολυφωνία. Στην όπερα “Προμηθέας” χρησιμοποίησε την παραδοσιακή νεορομαντική αρμονία και αντίστιξη για να εμπεδώσει το ύψιστο λυρικό ύφος του Αισχύλου. Σύμφωνα με τον δημιουργό Παναγιώτη Καρούσο η όπερα βρίσκεται πιο κοντά στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, και το ιερό δράμα που ως λυρικό τραγουδιόνταν «τράγων ωδή», από τις μοντέρνες παρουσιάσεις αρχαίας τραγωδίας.
No comments:
Post a Comment